Blog 4: Nee zeggen tegen een nieuwe klant, dat doe je niet!

November 2019

Het eerste halfjaar van mijn nieuwe onderneming(en) was het behoorlijk zoeken. Hoe kom ik aan klanten, wat is nu míjn boodschap, hoe presenteer ik mezelf? En af en toe die twijfel, kan ik dit wel…? Want eerlijk is eerlijk, nieuwe contacten leggen is leuk, koffie drinken gezellig maar op een gegeven moment wil je ook graag betaalde klanten.

In de tweede helft van 2019 begonnen mijn inspanningen vruchten af te werpen. De opdrachten druppelden binnen en BE TIME en BE COM begonnen echt vorm te krijgen. Ik vond het heerlijk en kreeg het zelfs druk. En zo kwam het dat ik op gesprek mocht komen bij een organisatie met een zeer omvangrijke en interessante communicatieklus. Als ik het slim zou aanpakken zou ik de komende maanden of misschien wel een jaar helemaal vol zitten. Commercieel super interessant dus en als startende ondernemer ben je blij met elke nieuwe klant, toch?

Toch begon er ook iets te knagen. Wat als ik deze opdracht zou aannemen? Dan bleef er helemaal geen tijd meer over voor andere opdrachten, nieuwe mensen, nieuwe initiatieven. En was dat nou niet de reden dat ik was begonnen met BE TIME? Om anderen bewust te laten nadenken of ze wel datgene aan het doen zijn waar ze écht blij van worden? En daar zekerheid en comfort voor durfden los te laten en angsten te overwinnen?

Maar goed, de komende tijd zou ik er warmpjes bij zitten en had ik een klus in een comfortabele  (bekende) branche. Lekker veilig. En daarbij ‘nee’ zeggen tegen een grote klant in de opstartfase, dat doe je gewoon niet. In plaats dat ik er blij van zou moeten worden, werd ik onrustig en zag ik er nu al als een berg tegenop. Nóg meer (hetzelfde) werk en geen ruimte meer voor creativiteit en nieuwe initiatieven.

Ik besloot een frisse neus te gaan halen en een lange wandeling te maken. In plaats van denken ging ik voelen. Binnen no-time was het besluit genomen. Eenmaal thuisgekomen schreef ik een eerlijk advies over hoe het bedrijf de communicatievraag naar mijn mening het beste kon aanvliegen. Gedegen, met aandacht voor het proces en het resultaat én… met een andere partij!

Ik was opgelucht en voelde dat de weg weer vrij was voor al die ideeën die ik nog wilde gaan uitvoeren. Maar ik realiseerde me ook dat ik me weer bijna te pakken had laten nemen door dat stemmetje in mijn hoofd die zich nog regelmatig vastklampt aan allerlei belemmerende overtuigingen. Gelukkig was ik nu op tijd ontsnapt.

 

Design your own happiness!

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst onder dit bericht